Wednesday 25 September 2013

en observation





















alltså. jag måste dela med mig av en observation jag gjort. ett litet projekt jag haft sen jag var mindre. bara i mitt huvud förstås. och du som läser, läs till slutet för det är en lång text, läs och lämna sen en kommentar om du också varit med om liknande?!?!?

jag ska ta det från början. när jag var tolv och gick i högstadiet så brukade vi ha spanska utbytesstudenter över i några veckor per år. detta skedde hela högstadiet och sedan även i gymnasiet.

varenda gång de kom gåendes i korridoren så efterlämnades alltid en speciell lukt. alltid. jag kunde gå i korridoren, vara i min egen värld medan jag plötsligt kände en svag vindpust, identifiera den som " de spanska utbytesstudenternas lukt"  som fick mig att titta upp och såklart var det dem. varenda gång.

den här lukten är väldigt speciell men den är inte något negativt. tvärtom är det en behaglig lukt, men som jag aldrig har stött på i sverige eller någon annanstans. det är en tvättmedelslukt (eller möjligtvis sköljmedel) och jag tycker verkligen att den luktar gott!

vidare under hela högstadiet och gymnasiet så har den här lukten uppkommit då och då. och det har alltid vara samma människor. spanska utbytesstudenter. som förmodligen har tvättat sina kläder hemma och sen begett sig till sverige, utan att tvätta här. eller de kanske tvättade i sina hotellrum men hade med sig eget tvättmedel. vad vet jag.

jag har även varit på semester i spanien vid många olika tillfällen och jag tyckte verkligen att precis alla. alla luktade likadant. sjuk tanke, tänkte jag. att ett helt folkslag luktar likadant. är det möjligt? är det möjligt eller har jag blivit tokig?

i varje fall. jag slutade gymnasiet och bestämde mig för att plugga i london. okej. när jag under mitt första år bodde på ett studentboende träffade jag många spanjorer som jag kom att bli nära vän med. och det var inte förrän efter några månaders vänskap som det slog mig. de luktar inte likadant som spanjorer brukar lukta. ingen gjorde det.


sen


en dag, hade min vän andrés precis kommit tillbaka till london efter en sväng hem till spanien. jag kramar honom och andas in. vänta, va? jag andas in igen för att dubbelkolla och kan konfirmera min teori varpå jag frågar honom, du, har du tvättat den här tröjan i spanien? han svarar: näe, min mamma har och skrattar, på ett oerhört spanskt vis: jajajajajajajaja.


världsordningen är återställd och denna händelse fick avsluta detta livsprojekt som har följande slutsats: det är någon komponent i tvättmedel eller sköljmedel i just spanien som är annorlunda jämfört mot svenska och engelska produkter. vad det skulle kunna vara är en historia för sig och den researchen jag gjort hittills som består av att skriva in spanish+detergent+contains i google och sen trycka enter har inte gett några bestående resultat.

min teori är att det skulle exempelvis kunna vara sättet de tvättar på, vattnets hårdhet blandat med tvättmedel som är annan styrka eller att luftfuktigheten tar fram lukter som bara kommer fram i spanien. eller så skulle man kunna argumentera att staten egentligen tagit livet av hela sin befolkning för att sedan väcka dem till liv igen för att kunna vinna bossen på level tio i crash bandicoot så att hela landet består av övervintrade zombies som alla döljer sin liklukt genom att tvätta med zombietvättmedlet Zooomb Fresh.

det skulle kunna se ut ungefär såhär: ( ja källan är från google)













No comments: